תמונה: depositphotos

 

 

האינטרנט פורץ מגבולות המחשב: החברות שהתחילו מהעולם הווירטואלי כובשות את מרכזי הקניות

המסחר המקוון גדל משנה לשנה – אבל החנויות הפיזיות עדיין שומרות על יתרונות רבים, כמו למשל האפשרות למשש ולמדוד לפני הרכישה

האם החנויות הפיזיות נמצאות בסכנת הכחדה, לאור עליית כוחו של המסחר המקוון? גם אם שמעתם את התיאוריה הזו לא פעם, הרי שבפועל, אין לה על מה להתבסס. המסחר המקוון אמנם מתרחב משנה לשנה, אך פעילות המסחר כולה גדלה – כך שיש מקום לכולם. בנוסף, לא מעט קמעוניות מקוונות, שהחלו את דרכן ברשת, מכירות כיום ביתרונות הרבים של החנויות הפיזיות – ופותחות חנויות כאלו בעצמן.

התופעה זכתה לכינוי From Clicks to Bricks, ואחת המייצגות המובהקות שלה היא אמזון, ענקית המסחר המקוון, שב-2017 הדהימה את העולם כשרכשה את רשת הול פודס האמריקאית, על 450 הסניפים שלה, תמורת 13.7 מיליארד דולר. בנוסף פתחה אמזון חנות קונספט פיזית – המתייחדת בכך שהלקוח אוסף את המוצרים שהוא רוצה ויוצא מהחנות בלי לעבור בקופה: התשלום יורד מכרטיס החברות שלו באמזון.

אמזון אינה היחידה, ועשרות חברות מתחומים שונים עשו מעבר דומה לעולם הפיזי. כך למשל, Athleta, רשת מקוונת לבגדי ספורט שהוקמה ב-1998, החלה להקים חנויות פיזיות ב-2011, וכיום יש לה 140 סניפים. Modcloth, אתר לבגדי נשים שהוקם ב-2002, מחזיק כיום חנות פיזית אחת של המותג וגם נמכר בסניפי וולמרט; ו- Warby Parker, אתר המשווק משקפיים מאז 2010, החל לפתוח חנויות פיזיות ב-2013 ומחזיק כיום 73 סניפים, עם תוכניות להמשך ההתרחבות.

לפי מאמר שהופיע באתר The Atlantic, ובחן את 300 הקניונים המצליחים ביותר בארה”ב, שטח החנויות הפיזיות המאוכלסות בידי קמעוניות שהחלו את דרכן במסחר ברשת בלבד גדל בכ-1,000% מאז 2012.

משלבים את הטוב שבשני העולמות

גם בעידן המקוון, שבו רבים נהנים מהקלות והנגישות של קניות ברשת, לחנויות הפיזיות יש יתרונות מהותיים – כמו למשל העובדה שהן מאפשרות לקונים למשש את הסחורה, למדוד ולבדוק את התאמתה בטרם הרכישה – כדי להבטיח קנייה מושכלת. כך קורה שבתחום האופנה, למשל, שיעור החזר הפריטים שנרכשו הוא 3% בלבד בחנויות פיזיות, לעומת 25% בחנויות אונליין – כך לפי נתוני PwC מ-2017.

לפי פורבס, כשמסכמים את הענפים שבהם ההתאמה בצבע, בגודל ובמידה חשובה במיוחד – כמו אופנה, אבזרי אופנה, הנעלה וריהוט – שיעורי ההחזר של קניות אונליין גבוהים יותר, ויכולים להגיע עד 40%. עוד לפי נתוני החברה, 44% יעדיפו לקנות ברשת אם יוכלו לאסוף את המוצרים בחנות פיזית; ו-62% יעדיפו לקנות ברשת אם יוכלו להחזיר את הפריטים בחנות הפיזית.

על העובדה שהקונים ממשיכים לשמור אמונים לרשתות הפיזיות יעידו הנתונים הבאים של פורבס – שמצאו כי אמנם שמונה מתוך כל עשרה אמריקאים קונים ברשת, אבל שישה מכל עשרה עדיין מעדיפים לקנות בחנות פיזית. יותר משליש מהנשאלים אמרו שהם לא אוהבים להמתין עד שהפריטים יגיעו אליהם, ו-90% העידו כי הם מעדיפים לבצע קנייה כאשר הם נעזרים בנציג מקצועי של החנות.

כלומר, גם אם המסחר המקוון מציע מגוון גדול של מוצרים ואפשרויות רבות לחיפוש והשוואת מחיר, הוא עדיין לא יכול להחליף את המפגש האנושי והחברתי של חווית הקנייה המסורתית. אם כך , אין פלא שחברות מסחר מקוון מחפשות דרכים להרחיב את המשיכה של המותג שלהן, באמצעות הקמת חנויות פיזיות ושילוב בין שני העולמות.